Konferencja o projektowaniu w biznesie… czyli o czym? Jak było na You Cannot Not Design cz. 1

Nareszcie! Naprawdę, to pierwsze słowo, które ciśnie mi się na usta. Kiedy szukałam konferencji dla siebie, trafiałam na wiele różnych wydarzeń, które zawsze dawały mi coś, ale nie pamiętam takiego wydarzenia, które odpowiadałoby w 100% moim potrzebom. I oto proszę. Moim miejscem okazał się Poznań. Bo konferencja organizowana przez Concordię Design to nic innego jak wielki basen z kolorowymi piłeczkami dla wszystkich, którzy tworzą rzeczy / kampanie / komunikację / produkty.

Bilet na konferencję wygrałam na blogu Mariusza Chrapko – Mariusz, raz jeszcze bardzo dziękuję! To wydarzenie było mi potrzebne. Spodziewałam się po nim naprawdę solidnej dawki inspiracji i się nie zawiodłam.  

Tak jak obiecałam – czas na relację. Dlaczego tak późno? Zainteresowanych odsyłam na sam koniec tekstu – będzie prywata. Tymczasem… myślę, że ducha konferencji fajnie oddają notatki, jakie na niej robisz. W Poznaniu zamiast na narzędziach, technologiach i systemach skupiliśmy się na emocjach, odczuwaniu, rozumieniu rzeczy i ludzi. Dlatego te notatki to raczej serie zagadnień do pogłębienia i haseł, które mnie inspirują i otwierają kolejne możliwości. No to co, zapraszam. Może coś się Wam spodoba.

Zdania, które zapamiętam:


O technologiach:

  • Technologia rozwija się inaczej niż ludzie. My zadajemy pytania, a technologia stara się na nie odpowiedzieć. 


O naszych zachowaniach, na które odpowiedziała lub które wykreowała technologia:

  • Słabe więzi zaczynają być dla nas ważniejsze niż te silne. To ten moment, kiedy 1000 followersów na instagramie ma większy wpływ na zachowanie i decyzje ludzi niż rodzice czy przyjaciele. Tworzymy słabe sieci połączeń, co jest wbrew naszej naturze. Ale dziś to one są dla nas ważniejsze.

     

O strachu przed byciem niewystarczającym:

  • Dość nauki! Kolejne studia, kurs i przeczytana książka mogą się odbywać w trakcie pracy. Wykorzystuj to czego się nauczysz natychmiast. Samo gromadzenie wiedzy nie wystarczy, największą wartością jest jej wdrażanie. Nie będziesz ekspertem tylko wiedząc, że coś wiesz. Jeśli nie zgłosisz się do odpowiedzi, nikt nie dowie się, że się na czymś znasz. 


O biznesie:

  • Twój biznes to zaledwie ułamek życia klienta. Kiedy tworzysz strategię w pokoju konferencyjnym wydaje Ci się, że ludzie cały dzień myślą o Twoich płytkach, dżemach czy aplikacjach. To teraz uważaj – w ogóle o nich nie myślą. 
  • Pamiętaj, nie każda firma musi przetrwać.
  • Możesz czekać na to jaka będzie przyszłość albo zacząć ją po prostu tworzyć. 


O środowisku:

  • To nie jest tak, że świat ma jakiś problem. My jesteśmy częścią tego problemu. Ja, Ty, my wszyscy. Dopiero kiedy to zrozumiemy, problemy planety staną się naszymi problemami. 

Notatki dodatkowe, wnioski i fakty do zapamiętania.

  • Dobrze jest sobie przypomnieć, że Tokio ma powierzchnię 2 188 km kwadratowych i ponad 38 milionów mieszkańców. Polska ma 312 679 km kwadratowych i 37 milionów mieszkańców. Fakty zmieniają punkt widzenia i rozumienia świata i zmian w nim zachodzących

     

  • Wiele osób przywołuje przykłady Forda na konferencjach. Jestem aż zdziwiona jak często się z nim zgadzam, koniecznie muszę o nim poczytać, coś może polecacie?

     

  • Zrozumienie okoliczności i kontekstu to kluczowe sprawy – nie tylko w projektowaniu usług i innowacji. Jeśli ktoś powie “jutro o 13:00 ktoś wejdzie do tego pomieszczenia i zacznie strzelać” to naprawdę ważne jest, czy mówi to żołnierz na strzelnicy czy nastolatek w sali gimnastycznej. Nie ufajmy samotnym zdaniom.

     

  • Wiedzieliście, że 3% społeczeństwa w Polsce to psychopaci? Świetnie sprawdzają się na stanowiskach wymagających ogromnej odporności na stres, są bardzo skuteczni i znakomicie realizują zadania

Naprawdę cieszę się, że mogłam tam być i zobaczyć jak myślą inni. Dało mi to dużo fajnej energii i przemyśleń. Znakomite prezentacje Zuzy Skalskiej, Julii Izmałkowej – naprawdę, jeśli kiedykolwiek zobaczycie ich nazwiska w agendzie – nie zastanawiajcie się ani na chwilę. Świetna Edyta Paul, dr Magdalena Łużniak – Piecha z SWPS, która zafascynowała mnie tym jak można obserwować ludzi i to jak pracują w zespołach. Świetne spotkanie. Francois Nail i jego design kariery, psychologia procesów projektowania no i Patrick van der Pijl i jego Design a Better Business i – co dla mnie najciekawsze – jak produkt zmienić w usługę. 

Nie mam szans opowiedzieć Wam o wszystkim co się działo w Poznaniu, ale w kolejnym wpisie spróbuję dać kilka tipów skupiających się na samym projektowaniu usług i innowacji. Brzmi jak plan, prawda?

Concordia Design – gratuluję i mam nadzieję do zobaczenia za rok!

Zdjęcia Concordia Design

*PRYWATA

Ostatnie dwa tygodnie stycznia okazały się być zupełnie inne niż je zaplanowałam. Zakończenie pracy to jedno, ale doszła do tego przeprowadzka a później wyprowadzka. No i zmiana kraju. Dużo się dzieje, będę o tym jeszcze opowiadać. Od wczoraj jestem już w miarę stabilna czasowo, tylko “godzinę do przodu”. Więcej takich “wymówek” jest na moim instagramie, wystarczy poszukać @brylantowo 🙂

Leave a Reply