Instagram – lepiej założyć konto służbowe czy działać na prywatnym?

Dla tych, co nie mają czasu przeczytać całości: zakładać nowe, służbowe.

Czy jest sens zakładać nowe konto dla biznesu na Instagramie?

Czy zakładać nowe konto na instagramie? Czy robić konto firmowe? Czy rozwijać markę osobistą na swoim koncie prywatnym czy zakładać nowe?

Te pytania często powtarzają się wśród osób, które myślą o swoim biznesie online lub chcą pracować nad marką osobistą. Przyznam, że był taki moment, kiedy sama stanęłam przed dokładnie takim dylematem. Na taką decyzję ma wpływ wiele czynników i pewnie można ją podjąc “na czuja”, ale to nie w moim stylu. O takich sprawach decyduję na podstawie faktów i tego właśnie potrzebowałam – za i przeciw. Pomyślałam, że skoro tyle osób mierzy się z tym tematem, może moja droga będzie dla Was pomocna. Zapraszam.

Co mówią to eksperci?

Najpierw poradziłam się specjalistów. Zgłosiłam się po audyt konta na Instagramie do Brandingarni. Bia zerknęła na @brylantowo (mój dotychczasowy profil) i powiedziała – pokazujesz efekty swojej pracy, masz na swoim koncie ładne zdjęcia, ale to nie jest marka. Nie widać co robisz i nie wiadomo po co Cię śledzić.

Słusznie! Budowanie marki to właśnie to, o czym mówi Bija. Słyszysz imię i nazwisko danej osoby i od razu wiesz czym się zajmuje. Moje konto mi tego nie dawało, by było na nim za dużo różnych rzeczy. Pracuję nad tym, żeby od razu kojarzyć się z projektowaniem usług – to moja pasja, to chcę robić, w tym chcę ludziom pomagać. Sprawdziłam więc jakie osoby obserwuję, z czym mi się kojarzą i jak przejrzysta w tym zakresie jest ich komunikacja. W końcu jak się uczyć, to tylko od najlepszych. Zatem zrobiłam sobie taki eksperyment:

Janina Bąk – foki 🙂 i statystyki

Ola Budzyńska – czas i planowanie

Eliza Wydrych – psychologia i ebooki

Monika Kamińska – odzież i tkaniny

Michał Szafrański – oszczędzanie i pieniądze 

Bartek Pucek – strategie, technologia, newsletter

Artur Kurasiński – startupy i nowe technologie

No po prostu wchodzisz i wiesz! To wielka siła marki osobistej. Ta porada Brandingarni dobitnie uświadomiła mi, że marka Karolina Rojek – projektowanie usług, przenoszenie biznesów do online nie będzie łatwa do skojarzenia, jeśli o swoich działaniach będę mówić od czasu do czasu, między zdjęciami kanapki i kolejnej wystawy lub książki. Konto na Insta to oczywiście jakiś mały krok, zaledwie element budowania takich skojarzeń, ale skoro to krok, który mogę zrobić szybko i bez wysiłku, no to panie. No to nie ma co się zastanawiać. Jeśli mam szansę od razu kojarzyć się z tym, co naprawdę chcę robić (czyli projektować usługi), to muszę założyć nowe konto, które właśnie o tym będzie opowiadać. Proste? Proste.

To już teoretycznie powinno mi wystarczyć, ale wciąż było mi mało. Skorzystałam więc z kolejnej porady, dotyczącej tym razem algorytmu Instagrama (dzięki @content_lady)

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by social media & wizerunek (@content_lady) on

 

I tu już nie miałam żadnych wątpliwości. Mimo że moje prywatne konto @brylantowo ma duże zaangażowanie, chciałam sprawdzić jak to zadziała i czy Instagram rzeczywiście będzie mnie inaczej pozycjonował. To sprawiło, że się zdecydowałam i założyłam konto @karolinarojekpl

Żeby dla wszystkich followersów ten podział na strefę prywatną i służbową był jasny, przygotowałam takie zestawienie:

Jak się po czasie okazało, ten podział był dobry przede wszystkim dla mnie. Nie muszę się już zastanawiać czy mogę sobie coś opublikować lub że za dużo “spamuję” znajomych rzeczami, które ich nie interesują (czyli np. czego nauczyłam się od profesora Płoszajskiego). Dzięki temu na koncie @karolinarojekpl są osoby zainteresowane moją pracą i mogę im dostarczać wartościowe treści. One chcą tego “spamowania”. 

Co dałam moim obserwatorom?

⇢ Przejrzystość komunikacji

⇢ Konkretne informacje, bez lania wody

⇢ Treści, jakie ich interesują w jednym miejscu (bez spamowania ich moim śniadaniem)

⇢ Łatwość polecania mnie i identyfikowania z projektowaniem usług i przenoszeniem biznesów do online.

Nie wiem jak dla Was, ale z mojej perspektywy wszyscy na tym skorzystali.

Co myślicie?

Photo by ian dooley on Unsplash

Leave a Reply